A világgazdasági és katonai stratégiai versenyben egyaránt kulcsfontosságú északi-sarki térségben immár tagadhatatlanul jelentős az Egyesült Államok lemaradása az oroszok mögött, amit már maga Obama elnök is kénytelen volt szóvá tenni.
Az orosz gazdasági és katonai tervekben egyaránt a prioritások közé sorolják már évek óta az ország északi-sarki területeinek fejlesztését és a nemzetközi jogilag az ország gazdasági térségéhez tartozó terület folyamatos növelését, amely a térség ásványkincsei kitermelésének kizárólagos jogát biztosítja. Ehhez logikusan kapcsolódónak tartják a sarkkör katonai biztosítását – nemcsak sorra építik újjá a Szovjetunió felbomlásával bezárt támaszpontokat és emelnek újabb bázisokat, de alapvető átszervezéseket hajtanak végre a szárazföldi, légi és tengerészeti erőknél.
Ezek olyan mélyrehatóak, hogy már folyik a különleges sarki időjárási viszonyoknak megfelelő egyenruhák és fegyverek gyártása és az ezeket használó speciális erők gyakorlatoztatása is.
Mind a gazdasági, mind a katonai érdekek érvényesítésének legfontosabb eszköze azonban ezen a különleges területen a tengerjárást biztosítani képes jégtörő hajó. Ezekből jelenleg Oroszország rendelkezik a világon a legnagyobb flottával: hat atom- és 20 dízel-elektromos meghajtású jégtörővel, emellett 16, nehéz jégviszonyok között is használható teherszállítóval, további 11 építése vagy tervezése pedig folyamatban van. Már megkezdték az északi-tengeri hajózási útvonal használhatóságát hónapokkal meghosszabbító, megerősített törzsű hajók sorozatgyártását. Idén lefektették a dízel-elektromos jégtörő flotta zászlóshajója, az Ilja Muromec törzsét – amely egyáltalán nem mellesleg az Északi Hadiflotta segédhajója lesz -, ebből a típusból négy darabot építenek.
Mint a Russia Beyond the Headlines beszámolt róla, a szentpétervári Krilov állami kutató központban már megkezdték egy új szuper-atomjégtörő kifejlesztését, a tervek már el is készültek. Az ideiglenesen Lider (Vezető) nevet viselő jégtörő egész évben hajózhatóvá teszi az Arktiszt, akár az Északi Sarkon, vagyis éppen az eddig áthatolhatatlan jégmezőkön át. A több mint 200 méter hosszú, 120 megawattos teljesítményű óriás 50 méter széles, merülése 13 méter és több mint 4 méter vastag jégrétegben képes haladni.