Nulla forintot számolt el az egyik pénzintézet egy devizában eladósodott autóhitelesnek. A Magyar Nemzet birtokába került kimutatás alapján a Lombard Lízing Zrt. sem az árfolyamrést, sem pedig a tisztességtelenül felszámolt kamatokat nem fizeti vissza adósának. Több adóst is sokkolt a levélben megkapott elszámolás, sokaknak ugyanis a dokumentumból az derült ki, hogy még mindig a felvett kölcsön több mint kétszeresét kell visszafizetniük.
Nulla forint – elszámolás után ennyi pénzt akar visszafizetni több ügyfelének is a szegedi székhelyű Lombard Autólízing Csoport. Az egyik érintett szerint a pénzintézet téved.
„Megkaptam a Lombardtól az elszámolólevelet. A magyar állammal szemben a Lombard pert vesztett, tehát gyakorlatilag nem tudta megvédeni abban az igazát, hogy az emberekkel a havi törlesztőrészletekkel kapcsolatban tisztességesen járt el, tehát ebből kifolyólag tisztességtelen volt. Érdekes módon az én elszámolólevelemben a tisztességtelenül felszámított összeg 0 forint, tehát ez annyit jelent, hogy a Lombard az én esetemben valamilyen módon nem jól számolt, illetve hibát követett el” – nyilatkozta a Hír TV-nek a társaság ügyfele.
Kaiser János esetében a bank azzal indokolja a nullás elszámolást, hogy korábban bizonyos kedvezményeket nyújtott az ügyfélnek, de hogy pontosan milyen előnyökről van szó, az már nem derül ki a kimutatásból. Az ügyfél azt sem érti, miért követel rajta a bank még mindig 4 millió forintot, miután a 3 millió forintos hitel után 3,4 milliót már visszafizetett.
A Lombard károsultjait képviselő ügyvéd azt tapasztalja, hogy a pénzintézetek sok esetben nem indokolnak. „Nem tudom, ha egy tisztességtelen összeg, amelyet vissza kell fizetni, már megnevezésében is valamiféle összeget kell tartalmazzon, mitől lehet nulla. A legnagyobb probléma ezekkel az elszámolásokkal azon túl, hogy nagyon kevés pénzösszeget tartalmaz, hogy ez a nulla vagy valamivel több pénzösszeg miből tevődik össze: mennyi ebből az árfolyamrés, mi ebből a tisztességtelenül felvett kamat, költség, díj” – magyarázta Bihari Krisztina.
A bankfelügyelet eddig száznegyvenhat esetben figyelmeztette a pénzintézeteket, hogy tartsák magukat a jogszabályhoz az elszámoláskor, nyolc esetben kötelezte őket arra, hogy részletesebben tájékoztassák az ügyfeleiket az elszámolással kapcsolatban. Ugyanakkor az MNB szerint lehetséges, hogy egy ügyfél nullás elszámolást kapjon. „Az, hogy nullás elszámolási értesítőt kap a fogyasztó, például olyan esetben történhet meg, hogyha az adott ügyfél az elmúlt sok-sok évben valamiféle kedvezményt kaphatott. Akár azért, mert nehéz helyzetbe került, akár a bank üzletpolitikai döntése alapján bizonyos tőkeösszeget elengedtek neki, akár a kamatfizetést vagy a tőkefizetést fölfüggesztették egy időszakra – tehát valamiféle piaci alapú kedvezményt kapott az elmúlt időszakban” – nyilatkozta Binder István, a Magyar Nemzeti Bank szóvivője.

Nulla forint: megdöbbentek a pénzintézet levelén

http://mno.hu/videok/124851
Még többen vannak azok a devizaadósok, akiknek az elszámolást követően magasabb lett a havi törlesztőrészletük, mint a forintosítás előtt. A kisebbik kormánypárt szerint az ilyen eseteket ki kell vizsgálni. „Az biztos, hogy az általános érvényű megoldásokat gyakorlatilag befejeztük, tehát itt már legfeljebb az egyedi esetek kezeléséről lehet szó. Ezeket minden esetben meg kell vizsgálni; nyilván az egész rendezés célja az volt, hogy jelentősen csökkenjenek a törlesztőrészletek. Ha vannak olyan esetek, amikor növekedett, akkor azt egyedi esetként a pénzintézettel meg kell vitatni és meg kell oldani” – jelentette ki Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője.

A károsultak nagy része viszont türelmetlen, az interneten szerveződő adóscsoportok május 7-ére tüntetést szerveznek a szerintük nem tisztességes banki elszámolások miatt.

(mno)