Hogyan keletkezett a német aranytartalék?
A német aranytartalék a II. világháború után, a gazdasági fellendülés időszakában keletkezett. Ebben az időszakban a kereskedő országok dollárban, illetve aranyban fizettek az árucikkekért. Ezért lehetséges az, hogy a német arany fizikailag soha nem volt még eddig Németország területén, hanem a tranzakciók alkalmával a new-yorki trezorban cseréltek gazdát az országok között az aranyrudak. A német gazdasági fellendülést szépen mutatja, hogy az aranytartalék 1951-ben 529 kilót jelentett, 2015-ben ez a szám pedig 3400 tonna.
Miért maradt eddig a német aranytartalék jelentős része, 69 százaléka külföldön?
"Ennek technikai és történelmi okai is vannak" - fejti ki Joachim Nagel, a Német Jegybanktól. "Az aranyat elsősorban ott tartották, ahol az fizikailag is fellelhető volt, valamint ott, ahol a legnagyobb mértékben kereskedtek vele." Carl-Ludwig Thiele hozzáteszi: "Fontos szerepet játszott abban az időben az a tény is, hogy a hidegháborús időszakban a döntéshozók egy esetleges konfliktus alkalmával jobbnak látták, ha ez az aranytartalék minnél nyugatabbra van Németországtól, és esetlegesen akár az óceánon túl található meg." Mindeddig a németek aranytartalékukat 4 városban tartották: New Yorkban, Londonban, Párizsban és Frankfurtban, de miért is szeretnék a németek hazahozni az aranytartalék jelentős részét? "Megváltozott a helyzet, elsősorban azért, mert az Unió országainak többségében már egységesen euróval fizetnek, így nincs szükség az egyes országok közötti átváltásokra, emellett a geopolitikai helyzet is jelentősen stabilizálódott" - fejti ki Jens Weidmann. Az áthelyezési procedúra végére (2020) a német aranytartalék 50 százalékát helyezik el német területen, Frankfurtban. A tervek szerint 37 százalék marad New Yorkban, valamint 13 százalék Londonban, hisz ez a két város a világ két fő aranykereskedő helye. A párizsi tárolás megszűnik, hisz Franciaország is az eurozóna tagja.
Így az elkövetkező 6 évben mintegy 50 ezer aranyrudat kell átszállítaniuk a németeknek, ami nem kis feladat lesz. "A legfontosabb természetesen az aranyszállítmányok biztonsága, emellett fontos kérdést jelentenek az átszállítási költségek, valamint a biztosítási díjak is." - fejti ki Carl-Ludwig Thiele.