Eddig is nyilvánvaló volt, az ingyenes utak fizetőssé tétele szimpla lehúzás. Most már az is egyértelmű, hogy kétbalkezesek tákolták össze a rendszert.
Bocsánat a hatásvadász címekért alább, tényleg csak a tényeket gereblyéztük. Két napja ismerjük a hivatalos térképet, a pontos részleteket, azóta ennyi hibát gyűjtöttünk össze.
Rossz a kormány térképe
Nagybetűs trehányság, hogy december 30-án 21 óra 55-kor hozták nyilvánosságra a térképet a fizetős szakaszokról, persze a jó munkához idő kell. Sokáig babráltak vele – így is tele van hibákkal. Az egyik első baki felfedezője Wintermantel Zsolt újpesti polgármester, aki fideszes létére a minap így fogalmazott kérdésemre: közlekedésszakmai, elvi kifogásom van a fizetős elkerülő szakaszokkal.
A térképet ezután böngészte át, és nem kellett neki a közlekedésmérnöki diploma (történetesen ez a végzettsége), hogy kiszúrjon egy hibát. Újpestiként nyilván azt kereste, pontosan honnan ingyenes a Megyeri híd. A kormány szerint az M0-74-es csomóponttól, csakhogy olyat Wintermantel nem talált. “De vajon melyik az M0-74-es csomópont, ameddig ingyenes a Megyeri híd? Az első pont, ahol le lehet jönni az a 75-ös!” – írta a Facebookon.
Balekot csinál a kormány az autósból?
Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs, és nem is lehet róla szó – ígérte december 15-én a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Ha valaki Budapestről a reptérre autózik a gyorsforgalmin (naponta pár ezer ember megteszi), akkor – röviden, de – valóban érint olyan utat, ami nem a főváros belterülete, de totális agyrém, hogy ezért is ki kell fizetni az 5000 forintos éves matricát.
“Bizony, az a két kis fekete pötty ott a 4-es és a 400-as út csomópontja (Vecsés-nyugat) illetve a reptéri leágazás. Igazán tanítani való példa a lehúzásra, gratulálunk a kitalálóknak” – kommentálta a döntést a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).
Hülyét csinált magából a miniszter?
Jelenleg nem tudhatja az autós, hogy a saját szemével látható közlekedési táblának higgyen, egy kormánytag szavára adjon, vagy a tájékoztatására hivatalosan közzétett térképnek – erre is van példa. Az M86-os Vas megyei szakaszán ugyanis díjfizetésre utaló táblákat szereltek fel december 31-én.
Hende Csaba honvédelmi miniszterrel ugyanazon a napon, ugyanabban a megyében interjút közölt a Vas Népe napilap, amiben pont a tábla jelentésének ellenkezőjéről beszélt. “Több százmillió forintot költünk a közlekedés fejlesztésére – jelentette ki (Hende Csaba). Kérdésünkre válaszolva elmondta, csupán riogatás az az ellenzéki felvetés, miszerint fizetőssé tennék az út használatát. – Ma sem fizetős a 86-os út, miért lenne fizetős? Nem autópályáról, autóútról beszélünk, ezek a kamionforgalmat leszámítva nem fizetősek, semmilyen, ezzel ellentétes kormányzati előterjesztés nincsen.” (Köszönet a remek fotókért és a szövegrészletért a Nyugat.hu-nak.)
Csakhogy a kormánytagnak ellentmond a kormany.hu-ra feltöltött térkép, amelyen egyértelműen fizetősként jelölték az M86-os Szombathely és Szeleste közti szakaszát. Ez azonban – írja a Nyugat.hu – Hende szerint csak a kamionforgalomra vonatkozik. Akkor meg miért rakták ki az alábbi táblát, ezt is a minap szerelték fel.
Csendben jelezzük, tegnaptól kötelesek az autósok fizetni a kijelölt szakaszokon. Igazán jó lenne már PONTOSAN tudni, hogy melyek azok.
Őrület, vásárolni sem tudtunk normálisan – hibaüzenetek az online-rendszerben
Kipróbáltuk és megtapasztaltuk, hogy az első napon rendkívül lassan és megbízhatatlanul működött az online matricavásárlás. Pest megyeit akartunk venni csütörtökön kora délután, de már a rendszerbe való regisztráció is akadozott. A választott matricát háromszor akarta kiszámlázni a rendszer, amikor pedig a felesleges tételeket akartuk törölni, hibaüzenettel zárult a folyamat.
Második próbálkozásra sikerült eljutni az online bankkártyás fizetésig, az 5000 forintot le is vonták, az oldalon azonban a vásárlás meghiúsulásáról szóló hibaüzenet jelent meg. A rendszer által megjelenített e-matrica azonosítóval felhívtuk az ügyfélszolgálatot, ahol megerősítették, hogy a hibaüzenet ellenére a vásárlás megtörtént, a választott rendszámra aktív lett a jogosultság. A beszélgetés időpontját azért feljegyeztük, ha esetleg később vitás helyzet adódna. Talán segít.
Információnk szerint nem volt mindenki ilyen szerencsés, sokan negyedik próbálkozásra sem jutottak ügyintézőig telefonon, miután hasonló hibaüzenetet kaptak a pénz levonása után. Akik esetleg a hibaüzenet miatt újra megvették a matricát, mielőbb próbáljanak kapcsolatba lépni a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-vel, illetve a bankjukkal is.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatónak sincs információja
Erre utal az alábbi levél, amit a 444 olvasója kapott kérdésére: 3 vagy 4 megyei matrica kell ahhoz, hogy lejusson Budapestről az M7-esen a Balaton déli partjára? December 30-án délután küldte válaszát a hatóság:
Szánalmas az automata, nem ismer csomó betűt
Nem csak a Nemzeti Útdíjfizetőnek nincs információja az új és nemzeti útdíj fizetéséről, többen cikkeztek az elmúlt napokban arról, hogy a rendszer beindulása előtt a benzinkutasok sem kaptak kielégítő tájékoztatást. Pedig a legtöbb matricát ők adják el.
A pozitív kormányzati propagandát ezerrel pörgető MTI persze mutatott fotókat Mol kúton immár működő automatáról. Bárcsak ne tette volna.
Jól látható a fenti fotón, itt is profi kivitelezéssel van dolga az autósoknak. Nem tud magyarul írni a büszkén mutogatott szerkezet, hibát hibára halmoz.
Mégsem teljesen ingyenes, amit ingyenesnek mondanak?
Nem mindenhol kell fizetni az M0-ért, hangsúlyozzák. Például a Megyeri híd felé az M3-as autópálya kereszteződésig, tehát a 69-es lehajtóig ingyenes a körgyűrű, vagyis ha délről csak eddig autózik valaki az M0-on, akkor megússza matrica nélkül. A 444 szúrta ki, hogy ez nem igaz. “Azért nem, mert ha az M0-M3 kereszteződésnél hajtanánk le Budapest felé, akkor az M3-as bevezetőre kerülünk, ami fizetőssé válik” – írták, egyúttal azt tanácsolták, hogy a fizetést elkerülőknek muszáj lehajtani a 69. lehajtó előtti lehetőségnél, azaz a 65-ös lehajtónál, ami a Rákospalotai határútra vezet.
Akkor most meddig nem bírságolnak?
December 16-án ezt a tájékoztatást kapta Vezess.hu az NFM-től: “Január 31-ig nem büntetik azokat, akik reflexből felhajtottak az immár fizetős útszakaszokra, és elfelejtettek megyei matricát venni. Még akkor sem kell kifizetniük a bírságot, ha közben megjött a papír, feltéve, ha utólag, január 31-ig megveszik az adott területre a matricát.”
Nos, ez is változott azóta, a nemzetiutdij.hu-ra frissen feltöltött 2015-ös E-Matrica Útmutatóban már ezt olvashatjuk: “A 2015. január 1. és 2015. január 31. között észlelt jogosulatlan úthasználat esetén a pótdíj utólagos elengedésének van helye, amennyiben a pótdíj megfizetésére kötelezett 2015. március 1-jét megelőzően a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ügyfélszolgálati irodájában szolgáltatási díj megfizetése mellett, a jogosulatlan úthasználat helye szerinti éves megyei, vagy éves (országos) jogosultságot vásárol.”