Miközben a kitiltási botrány van a közérdeklődés fókuszában, az amerikai-magyar viszonyt rövid időn belül újabb ügy terhelheti meg: a kormány heteken belül olyan hadiipari tendert ír ki, amelyre nagyságrendileg hasonló az első Orbán-kormány idején volt utoljára. Akkor a honvédség vadászgépeket vett, de nagy meglepetésre nem az amerikaiaktól, hanem Gripeneket egy svéd gyártótól. A honvédelmi helyettes államtitkár a napokban tisztázta, hogy már csak a kormány döntésére vár a helikopterbeszerzés elrendelése, a kiírást a minisztérium már előkészítette. A költség legalább 100 milliárd, de egyes piaci becslések szerint akár 150-200 milliárd forint is lehet, attól függően, hogy milyen felszereléssel rendelkező gépeket akar a kabinet. A háttérben komoly lobbizás folyik, több nagy gyártó is komoly pénzeket feccöl a magyarországi érdekérvényesítésbe: kommunikációs ügynökségeket fogadtak fel, kormányzati forrásaink szerint prezentációkkal, ajánlatokkal győzködik az apparátus vezetőit. Türelmetlenül várja a kiírást az amerikai Boeing-Sikorsky és a Bell, a francia-német közös vállalat, az Airbus (korábbi nevén Eurocopter), a dél-koreai KAI. Az utóbbi hetekben a leglátványosabban az olasz cég, Agusta Westland gyártója nyomult, amely több kormányközeli lapban is hirdetett. Korábban több napilap is arról cikkezett, az oroszok Mi17-esei vagy Mi24-esei is szóba jöhetnek, ám honvédelmi forrásaink szerint, ha ezek mellett dönt a kormány, akkor nemcsak újabb botrányt keltenek – a jelenleg egyébként is kiélezett – külpolitikai helyzetben, de a NATO-előírásoknak is nehéz lesz megfelelni.
„Sokoldalú megoldás minden küldetéshez” – ezzel reklámozta magát az Agusta cég a Magyar Nemzetben, de volt már hirdetésük a Heti Válaszban is, mintha a kormányon kívül bárkinek is lenne annyi pénze, hogy érdemes volna neki ilyen helikoptert kínálgatni. De a Századvéghez tartozó Napi Gazdaságban is volt egy szponzorált cikk az olasz gyártóról. Az ugyan a lapból nem derült ki, hogy a cikk megjelenését a gyár támogatta, ám az IMEDIA nevű médiafigyelő adatbázisába már támogatott oldalként került be. A megjelent cikkben nemcsak azt olvashatjuk, hogy az Agusta gépei mennyire gyorsak és megbízhatóak, de a cég ígéretét is: ha a magyar kormány tőlük vásárol, munkahelyeket teremtve régiós szolgáltató-központjukat is Magyarországra hoznák. De az amerikaiak is tartottak már bemutatót: áprilisban a Sikorsky két Black Hawkja emelkedett a levegőbe Budaörsről, majd alacsonyan szállva – nagy feltűnést keltve – körberepülték a fővárost. A helikoptereket egyébként maga Robert Peaslee, a budapesti amerikai nagykövetség kereskedelmi tanácsosa ajánlotta a kormány figyelmébe. Az Airbus nem tartott ilyen bemutatót, de a cég egyébként is pozícióban van a régióban.
A legendás orosz gép - szeretik a pilóták
A zavaros ügyletek és csúszások miatt a hadsereg és a katasztrófavédelem egy időre helikopterek nélkül maradt. Hende már tavaly többször is azt hangoztatta, a magyar helikopterflotta „kihordási ideje” lejár, és ha nem történik valami, akkor az orosz matuzsálemek a földön maradnak. Ez a helyzet jelenleg a honvédség több Mi8-as és Mi17-es gépével. A katasztrófavédelem kénytelen volt két gépet kölcsönkérni egy magánvállalkozástól, hogy ki tudja segíteni a szerb hatóságokat a tavaszi árvíz idején. Egy Hende által áprilisban jegyzett, ősszel kiszivárgott levél szerint „szükséghelyzet vagy katasztrófa – például árvíz – esetén a honvédelmi tárcának nem lenne elegendő helikoptere a lakosság segítésére. Ezenfelül nem lennénk képesek a nemzetközi kötelezettségvállaláson alapuló légi kutató-mentő helikopterképesség biztosítására sem. Kisebb botrányt kavart még a választások előtt, hogy a HM – a beígért tender kiírása helyett – a repülőképesség biztosítása érdekében beszerzett három Mi8-as gépet Oroszországból. Ezek a Solar Kft. közvetítésével kerültek az országba. A Hende-levélből kiderült, hogy a tárcának 780 millióért ajánlották fel a gépek darabját, ám végül összesen 2,99 milliárdot fizettek értük, de hogy miért lett 650 millióval drágább a három gép, azóta sem derült ki, a HM nem magyarázta meg.
Névtelenséget kérő kormányzati forrásaink hangsúlyozták, lehet, hogy a szakértői anyagot a tenderhez a HM állítja össze, a végső szót Orbán fogja kimondani, a miniszterelnök pedig nemcsak pénzügyi, hanem külpolitikai, diplomáciai szempontokat is figyelembe fog venni – különösen a mostani kiélezett helyzetben. Nem zárható ki, hogy a kormányfő meglepő döntést hoz majd: 2001-ben az utolsó pillanatban változtatott és tette le a voksát a svéd Gripenek mellett HM által javasolt amerikai F-16-osok helyett. Az Agusta miniszterelnökségi szinten lobbizik, ráadásul a cég támogatói közt tudja a volt olasz kormányfőt, Silvio Berlusconit, aki a mai napig jóban van Orbánnal. Az olaszok egyenesen „állami szintű együttműködésre tettek javaslatot”, a római kormány kereste meg őket. |
Várhegyi Kálmán összeállítása -