Október 10-én Minszkbe érkeznek az Eurázsiai Gazdasági Unió tagállamainak vezetői, várhatóan még aznap aláírják az Örményország csatlakozásáról szóló szerződést.
Örményország orosz nagykövete, Vjacseszlav Kovalenko szerint ugyanakkor valószínűsíthető, hogy a csatlakozási szerződés aláírása az ukrán forgatókönyvhöz vezethet Örményországban is. Ugyan az örmény lakosság több mint 60%-a támogatja az eurázsiai csatlakozást, Jerevánra fokozott diplomáciai nyomás nehezedik, és várható, hogy Washington nem fogja tétlenül végignézni Örményország csatlakozását az Eurázsiai Gazdasági Unióhoz. Az Egyesült Államok jereváni nagykövete már felszólította az örmény kormányt, hogy "tartsa távol magát Oroszországtól". Ez egy ultimátumnak minősül, a szerződés aláírásának idején az ukrán forgatókönyv kezdődhet meg Örményországban is.
Mostanra a kormányra jelentős diplomáciai nyomás nehezedik, és mint a fenti eset is mutatja, az amerikai külügy egyre kevésbé tartja be a diplomáciai szabályokat. Örményország korábban része volt az Európai Unió "Keleti Partnerségének" - annak a politikai kapcsolatépítési törekvésnek, melyből a bevonni szándékozott országok mostanra kivétel nélkül kihátráltak. Örményországban az előzmények is az ukrán forgatókönyv szerint alakulnak: kitűzött időpont volt az európai uniós társulási egyezmény aláírására, a kormány azonban felmondott minden, az EU-val fennálló egyezményt és bejelentette szándékát az eurázsiai vámunióhoz, majd az Eurázsiai Gazdasági Unióhoz csatlakozásra.
Örményország a tagállamok szuverenitásának kölcsönös tiszteletben tartása alapján csatlakozik az Eurázsiai Gazdasági Unióhoz. Ez egy olyan alapelv, amely az Európai Unióban nem teljesül, az eurázsiai csatlakozási szerződésben azonban deklarálva van. Az alapító tagállamok szintén ennek jegyében hozták létre az új egységes gazdasági térséget. Kazahsztán államfője szintén kijelentette, hogy az Eurázsiai Gazdasági Unióban fennálló tagság nem fenyegeti a tagállamok függetlenségét, és abban az esetben, ha ez a helyzet állna elő, Kazahsztán is távozna a szövetségből. Ennek kinyilvánítása egy alapító tagállam részéről garancia arra vonatkozóan, hogy az új gazdasági blokk nem az Európai Unió gyakorlatán alapul, vagyis nem saját tagállamai gazdaságának felszámolásával kíván felvásárló piacot teremteni. Az Eurázsiai Gazdasági Unióhoz csatlakozó országok jelentős, közös forrásból létesített projekteket kezdhetnek meg már a csatlakozás előtt, az új gazdasági blokk ugyanis iparosítással és munkahelyteremtéssel fokozza a belső fogyasztást, ami szintén eltér az Európai Unió gyakorlatától.
Magyarország is egyike azoknak az országoknak, melyek lehetőséget kapnak majd az Eurázsiai Unióhoz csatlakozásra, ami páratlan történelmi lehetőség hazánk számára. Az új szövetségi rendszer valós alternatívát jelent a saját tagállamait ipar nélküli felvásárlópiaccá degradáló Európai Unióval szemben. A kelet-európai országok szintén felvételt nyerhetnek az Eurázsiai Unióba, amennyiben képesek szakítani az amerikai külügyi törekvések kiszolgálásával.