Utólagos becslések szerint több mint két millióan vonultak utcára Barcelonában csütörtökön, hogy követeljék a Spanyolországtól elszakadást és a függetlenséget Katalóniának.

A Katalónia nemzeti ünnepe alkalmából rendezett demonstráción az összes függetlenség-párti politikai vezető részt vett. A több mint kétmilliós megmozduláson rengeteg "Itt az idő" feliratú transzparens volt látható, a felvonulással ugyanis felszólították a spanyol kormányt, hogy engedélyezze még idén november 9-én a függetlenségi referendumot.

A közvélemény-kutatások szerint a katalánok mintegy 55%-a támogatja a Spanyolországtól elszakadást. Ennek elsődleges oka, hogy a katalán régió az ország leggazdagabb vidéke, amit visszahúz a magas munkanélküliséggel, egyre halmozódó államadóssággal sújtott spanyol többségi régió. A katalán régió jelenleg évente mintegy 16 millió eurót fizet Madridnak különböző adók formájában, aminek többségét a spanyol kormány az ország többi részének fejlesztésére fordítja, Katalónia szinte semmit nem kap vissza. Ebből a szempontból Katalónia esete hasonlít az Olaszországban szerveződő, a független Velencei Köztársaság helyreállítását mostanra referendummal is alátámasztó venetoi függetlenségi mozgalom esetére; az ország egyik leggazdagabb régiója akar kiszakadni, főként a központi kormány egyenlőtlen forráselosztása miatt, ami gazdasági élősködés jelleget öltött.

Katalónia lakossága a fentiek miatt elutasítja az egészségügy és oktatás terén beiktatott megszorító intézkedéseket, Katalóniának ugyanis a kormány tevékenysége nélkül saját erőből lenne lehetősége a szociális vívmányok fenntartására. A Barcelona, Girona, Lleida és Tarragona tartományokból álló Katalónia adja az ország gazdasági teljesítményének több mint egyötödét.

Mariano Rajoy miniszterelnök korábban bejelentette; a központi kormány nem engedélyezi a függetlenségi referendum megtartását. Áprilisban a spanyol parlament egy a katalán képviselők által beadott törvényjavaslatot is visszadobott a függetlenségi népszavazásra vonatkozóan.



http://www.hidfo.net/2014/09/13/ketmillioan-vonultak-fel-katalonia-fuggetensegeert






A katalán autonómiatörekvések tanulságáról

Katalónia ma az Európai Uniónak egy olyan fejlett régiója, ami szinte "állam az államban". Nem csak társadalmi, nyelvi kulturális hagyományait és jellemzőit tekintve különül el a spanyol anyaországtól, hanem gazdasági fejlettsége is kiemelkedő. A katalán modernizáció a huszadik század egyik sikertörténete, ami Magyarország számára is több tanulságot hordoz.

 

A katalán nacionalizmus történelmi gyökerei,

 

 

Katalónia autonómiájaA katalán nemzeti mozgalom már az 1833 és 1850 közötti időszakban irodalmi irányzatként jelentkezett. Megélénkült a katalán nyelvűszínházi élet, sajtó, és sorra alakultak az egyesületek. Míg Spanyolország többi részéta régi, hagyományos életmód, az idegenkedés a felhalmozástól és a befektetéstől, illetve a hidalgók és a hadsereg világa határozta meg, addig Katalóniában az aktív polgárságnak köszönhetően kialakult egy jómódú középréteg, amelyre a munkaszeretet, a takarékosság és az egyéni erőfeszítés becsülete volt jellemző. Az öntudatra ébredés, a közös érdek, mint például a helyi ipar védelme, társadalmi réteg szerinti hovatartozástól függetlenül erősítette a helyi szolidaritást. Megjelent a nemzeti szuverenitás gondolata és a politikaiönrendelkezés óhaja. 1892-ben a Katalán Unió nevű szervezet katalán parlament felállítását követelte, és ezt támogatta mind a katalán nagytőke, mind a katalán egyházi hierarchia. Alapító gyűlésén az Unió megfogalmazta a "Manresai Alapelveket", amit a katalán regionális alkotmány alapjainak tekintettek. Az önálló parlament mellett követelték az autonóm végrehajtó szerv felállítását, a bírói jogkörrel rendelkező Katalán Audiencia visszaállítását, saját közrendet, autonóm oktatási rendszert és a katalán nyelv hivatalossá tételét. A XIX. század végén a politikai nacionalizmus mellett új életre kelt a kulturális, művészi, irodalmi vonulat is. 1906-ban létrejött a Katalán Szolidaritás nevű autonomista szervezet, amely célja: tiltakozni a katalán sajtót ért elnyomás illetve a központi állam antidemokratikus, autonómia-ellenes törvénye ellen. 1914-ben a négy katalán provincia spanyol parlamentbe delegált képviselőiből létrehozták a Mancomunitatot, mely bizottmányból, közgyűlésből és állandó tanácsból állt, tevékenységi köre pedig kiterjedt a közigazgatás, az oktatás és a közegészségügy egyes területeire. A Mancomunitatnak Primo de Rivera diktatúrája vetett véget 1925-ben. A katalán autonómia-törekvések 1931-ben, a második köztársaság idején kerültek ismét napirendre. 1930. augusztus 17-én a köztársaságiak elfogadták a San Sebastian-i Paktumot. Ebben szerepelt, hogy Katalónia majd saját statútumot hoz létre, ami kijelöli a központi hatalom és az autonóm kormány közötti hatáskörmegosztást. Az 1931-es választásokon Katalóniában győztes Köztársasági Baloldal a katalán köztársaságot az ibér népek föderációjában képzelte el. Kidolgozták az autonómia statútumot, amelyet azonban a Cortes csak változtatásokkal fogadott el. 1932-ben külön katalán választásokat tartottak, és létrejött a Generalitat. 1934-ben kikiáltottáka katalán államot a Spanyol Föderális Köztársaságban, ezt azonban a hadsereg leverte. Az 1936-ban kirobbantott polgárháború három évvel később Franco tábornok győzelmével zárult, és megkezdődött a diktatúra időszaka. Spanyolország történetét a diktátor haláláig az egységes spanyol nacionalizmus ideológiája és a nemzetiségek el nem ismerése határozta meg. Franco mindenben egységet hirdetett: nemzeti,vallási, társadalmi és politikai egységet. Ennek ellenére az elnyomás tovább erősítette a különbözőség érzését, és a régiókon belüli szolidaritást. Amire a század elején már volt példa, 1971-ben is az ideológiai paletta különböző pontjain elhelyezkedők között összefogás jött létre Katalóniában: a Katalónia Gyűlése (Assemblea de Catalunya) szocialisták, kommunisták és a katalán jobboldal támogatásával. Így a demokratizálódás, a szociális kérdések - itt kiemelkedett a déli bevándorlók integrációja -, és a katalán autonómia ügye összekapcsolódott. Négy főkövetelésük volt: (1) általános amnesztia a politikai foglyoknak, (2) szólás-, sajtó-, gyülekezési, egyesülési szabadság illetve sztrájkjog, (3) az 1932-es autonómia statútum által biztosított intézmények helyreállítása és az önrendelkezés joga, (4) a félsziget minden népének együttműködése a demokrácia érdekében.

A Gyűlés fontos egyesítő és mozgósító szerepet játszott az 1977. júniusában megtartott első demokratikus spanyol választásokig. 1977. szeptemberében királyi rendelettel ideiglenesen visszaállították a korábban száműzetésbe kényszerült Generalitatot. Az autonómia statútum 1979 végén lépett életbe a katalán népszavazás, az országos Cortes jóváhagyása és a király ellenjegyzése után. A spanyol alkotmány VIII. cím III. fejezete (143-158. cikk) foglalkozik régiók szintjével. Meghatározza az autonómia jog érvényesítésének két lehetséges módját (143. és 151. cikk), melyek közül Katalónia a "gyorsabb" és egyszerűsített lehetőséget választotta. A 148. és a 149. cikk meghatározza az autonóm közösségek lehetséges jogkörét (melyek felvállalása az adott közösségtől függ, ha ez nem történik meg explicite, az állam fennhatósága az adott kérdésben fennmarad), és az állam kizárólagos, elidegeníthetetlen jogkörét. Az előbbi csoportba tartoznak azok, ahol a régió területi határain belül maradva, országos érdeket nem érintve születnek döntések. Az állam kizárólagos jogkörébe tartoznak többek között az alkotmányos jogok és kötelezettségek, állampolgárság, idegenrendészet, nemzetközi kapcsolatok, honvédség, fegyveres erők, igazságszolgáltatás. A katalán autonómia statútum felépítése hasonlít a spanyol alkotmányéhoz. Mindenek fölött álló alapértéknek tekinti a szabadságot, igazságosságot, egyenlőséget és a Katalóniában élők megfelelő életminőségét.

 

A katalán szimbólumokat és a katalánok alapvető jogait és kötelezettségeit összefoglaló rész után a Generalitat hatáskörének felsorolása következik. A hatáskörök négy nagy csoportba oszthatók aszerint, hogy az autonóm közösségi szerv illetékességének mi szab határt. Az első csoport a kizárólagos jogokköre. A katalán statútum szerint ezen tárgykörökben a Generalitatot megilleti a törvényhozás, a szabályozás, a végrehajtás és az ellenőrzés joga. A második és harmadik csoportba tartoznak a megosztott kompetenciák. Ezek olyan témaköröket ölelnek fel, amelyekbe mind a központi államnak, mind az autonóm közösségeknek beleszólása van. A megosztott hatáskörökhöz hasonló módon illeti fennhatóság a Generalitatot a gazdaság, a jog, az oktatás, a telekommunikáció és az egészségügy terén. A negyedik csoportot alkotják a végrehajtói jogkörök, ahol az állam törvénykezik, a Generalitat pedig a végrehajtásért felelős. Az 1978-as alkotmány tehát a szimmetria elve alapján biztosította a széleskörű autonómia lehetőségét, mind a nemzetiségeknek, mind a többi régiónak. Az azóta működő rendszer mindenképpen pozitívnak tekinthető.

 

Habár a kompetenciák valós köre, az autonómia határa a mai napig feszültség forrása a központi hatalom és a Generalitat között, és a delegálás folyamatának nincs vége, ezen viták azonban mindvégig a demokrácia játékszabályait tiszteletben tartva, az alkotmányosság keretén belül zajlanak, ebben is különbözve a baszk példától. Érdemes megvizsgálni, hogy ma hogyan határozzák meg önmagukat a katalánok, hogyan kezelik a más spanyol régiókból érkezett bevándorlók beilleszkedésének kérdését, hogyan látják helyüket és szerepüket Spanyolországon belül.

 

 

Jordi Pujol,

aki 1999. októberében már hatodszor nyert a katalán választásokon, és így 1980 óta megszakítás nélkül ő a Generalitat elnöke, de aki az aktív politizálást ellenzékiként már a diktatúra évei alatt elkezdte, a következő meghatározást adja arra a kérdésre, hogy ki a katalán: "Katalán minden ember, aki Katalóniában él és dolgozik, és aki munkájával és erőfeszítésével hozzájárul Katalónia építéséhez. Katalán minden ember, aki Katalóniában él és dolgozik, és katalán akar lenni." Ez a megfogalmazás nem hivatkozik sem vérségi kötelékre, sem az ősök dicsőségére, tehát alkalmas a nem katalánnak születettek befogadására és integrálására. A katalán nacionalizmusnak két főáramlata különböztethetőmeg: az egyik, amelyik Katalóniát - saját identitása megőrzésével - Spanyolország részeként képzeli el, és ami mindig a többségi, uralkodó vélemény volt. A másik, inkább marginális áramlat teljes függetlenséget akar. A katalán nacionalizmus igazi kérdése nem az, hogy mi Katalónia, hanem hogy mi Spanyolország. Pujol szerint Katalóniát három kötődés: az európai, a spanyol, a mediterrán, és az integrálóképesség határozza meg. Az európai alkotóelemet a Frank Birodalomig vezeti vissza a "déli védőbástya" szerepre utalva, és a félsziget többi részétől elvitatja ezt az ősi európai kötődést. Fontossági sorrendben a mediterrán elem következik, az aragón birodalom alapján, majd az ibériai szál megkésve, és kisebb jelentősséggel. Az átfedések a földrajzi elhelyezkedéssel indokolhatóak, és ez a magyarázata az "olvasztótégely" szerepnek, hiszen ez a terület az évszázadok során jelentős migrációt viselt el és fogadott be. Arra a kérdésre, hogy Katalónia miben különbözik a félsziget többi részétől, azt a választ kapjuk, hogy itt nagyobb hagyománya van a civil társadalomnak, ami ezért erősebb; jellemző a kezdeményezőkészség, a gazdálkodó beállítottság; létezik társadalmi, gazdasági és kulturális kohézió; jelentős a nemzetközi nyitottság; és erős a közösségi érzés. Spanyolországot mint többnemzetiségű államot ismerik el, amin belül Katalónia önálló közösséget, nyelvet, kultúrát, történelmet és élni akarást képvisel. Éppen ezért Katalónia szerepe Spanyolországon belül bizonyos értékek közvetítése, átadása: mint például a civil társadalom szerepe, az autonómia eszménye, a gazdasági fejlődés, a modernizáció, a demokrácia, az európaiság és az optimizmus. Pragmatizmusával a "Dél Hollandiája" szerepet próbálta és próbálja betölteni.

 

Várhegyi Kálmán gyűjtése