A világ vezető autógyártói nem elégedtek meg a kínai autópiac dinamikus növekedésével, az elképesztő keresletet látva vérszemet kaptak és úgy érezték, büntetlenül kínálhatják több modelljüket az amerikai vagy éppen az európai listaáruk többszöröséért.

 

 

Ráadásul ügyfeleikről újabb és újabb bőrt húztak le úgy, hogy magasan rögzített áron kínálták alkatrészeiket a márkaszervizeikben. Ez a piaci magatartás persze szemet szúrt a kínai hatóságoknak is, akik akcióba lendültek. Az ország piaci tevékenység felügyeletéért felelős kínai Nemzeti Fejlesztési- és Reformbizottság(NDRC) számos autógyártónál tartott házkutatást, foglalt le iratokat és számítógépeket, hallgatott ki tanúkat:

  • Audi, Daimler, BMW, FiatChrysler, Tata, Toyota, Honda, Nissan, Suzuki, General Motors, Ford



A vád monopolhelyzettel, erőfölénnyel való visszaélés és árrögzítés volt minden esetben. Több gyártót az ügy kirobbanás óta már bűnösnek is találtak és a törvény adta lehetőségekhez mérten (az előző évi árbevétel 1%-ától maximum 10%-áig terjedő pénzbírság) szankcionáltak is.

Ugyanakkor vélhetően a kínai hatóságok szeme előtt sem kizárólag a fogyasztók védelme és a tisztességes piaci verseny visszaállítása lebegett elsősorban. Nem hivatalos hírek szerint az egész akciósorozatra azért került sor, mert a kínai vezetést aggasztja a külföldi autógyártók térnyerése. A világ legnagyobb autópiacán ugyanis folyamatosan csökken a kínai gyártók részaránya, a mostani lépéssel a kínaiak igyekeznek nehezebb helyzetbe hozni a külföldieket.

A kapzsiság megbosszulja önmagát

Az autógyártók az NDRC elszántságát látva biztos érezték, hogy ezúttal tényleg nagy a baj, ezért kezes bárányként viselkedve készséggel működtek vele együtt. A kínai hatóságot mindez persze nem hatotta meg, "keményen" bírságolt azoknál a cégeknél, akiknek a bíróság kimondta bűnösségét.


A helyzet komolyságát jól mutatja, hogy az autógyártók azonnal elfogadták a rájuk kiszabott bírságokat, sőt több esetben még az ügy lezárulta előtt bejelentették: alkatrészeik és egyes modelljeik árát azonnal jelentősen csökkenteni fogjál. Ezzel kvázi beismerték bűnösségüket, vélhetően azért, hogy kedvezőbb elbírálás alá essen az ügyük.

A már meglévő, és a várhatóan kiszabásra kerülő bírságokat látva persze az autóipari viszonyokat jól ismerők csak mosolyogva legyintenek, miközben arra gondolnak, hogy ezek az összegek kerekítési hibának számítanak. Nekik igazuk is van, ugyanakkor az autógyártók által önkéntesen végrehajtott árcsökkentések már jelentős kiesést okozhatnak az árbevételben, ezen keresztül pedig a profitábilitásban. Árbevétel-arányosan az ügy legnagyobb vesztese az Audi, míg az árbevétel abszolút értékét alapul véve a Toyotának okozhatja majd a legnagyobb kiesést a mostani akciósorozat.


Nem csak az autógyártókon csattant az ostor

A kínai hatóság nem csak az autógyártókat vette össztűz alá, a japán autóipari beszállítók is a célkeresztjükbe kerültek, aminek az lett az eredménye, hogy 12 vállalatot összesen 200 millió dollárra büntettek meg. A legnagyobb büntetést (közel 47 millió dollárt) a Sumitomo Electric Industriesre szabták ki, míg a többi érintett a tavalyi árbevételének 4-6 százalékát lesz kénytelen befizetni a versenyellenes tevékenysége miatt:

  • Denso, Mitsubishi Electric, Furukawa Electric, NSK, NTN, Jtekt, Aisan, Mitsuba, Yazaki



A Hitachit és a Nachi-Fujikoshit is bűnösnek találták, ugyanakkor eltekintettek a cégek megbírságolásától, mivel együttműködtek a hatósággal és elsőként szolgáltattak bizonyítékokat a vizsgálatokhoz.

India és Dél-Korea is beállt a sorba

Az autógyártók ellen irányuló akciósorozatnak van másik hátulütője is a pénzbírságon és a várható profitkiesésen túl: egyre több ázsiai ország követi Kína példáját. Az indiai trösztellenes hatóság is munkába lendült, aminek az lett a következménye, hogy 14 autógyártót bírságoltak meg összesen 420 millió dollárra. Továbbá kötelezte az autógyártókat arra, hogy ne korlátozza kisebb riválisaik (elsősorban helyi gyártók) szabad piacra jutását. Ezeken kívül pedig elfogadtak egy olyan törvényt, ami megszünteti azt a régi gyakorlatot az országban, hogy kizárólag a márkaszervizekben szervizelt járművek esetében marad érvényes az arra vonatkozó garancia.

Legutóbb pedig a dél-koreai közlekedési minisztérium jelentette be, hogy vizsgálni fogják a külföldi autógyártók árképzési magatartását és amennyiben visszaéléseket tárnak fel, keményen szankcionálják majd az érintett gyártókat. Az időzítés nyilvánvalóan nem véletlen, kínai mintára a dél-koreai vezetés is így próbálja segíteni a hazai piacán egyre keményebb versenyre kényszerülő gyártóit, a Hyundait és a KIA-t.

 

Hírfigyelő Szolgálat