Égi édesanyánk könnyező figyelmeztetése után következik a Nagy Figyelmeztetés, majd 100 nap olyan keresztényüldözés, amilyen még nem volt a világon, aztán elragadtatva a 4 év alattiak és a mennybe tartozók, a többiek haladnak az utolsó ütközet felé

Armageddon nyomában

Armageddon nyomában

Okostojás – Világsikerű magyar találmány

2014. február 11. - Andre Lowoa

Okostojások

A londoni olimpiai játékok sikermámorában elkerülte a média figyelmét egy másik világjáték magyar győzelme. A 32. Nemzetközi Logikai Játékok Találkozóján (IPP) – amely tulajdonképpen a logikai játékok olimpiája – a 2012-es évi nagydíjat, először a történelemben egy magyar tervező nyerte el. Az Okostojást pedig már most a Rubik-kocka utódjaként emlegetik! Gratulálunk Zagyvai Andrásnak!

Egy vadcseresznyefából készített tojás, amely mozgó labirintust rejt magában. Érdekes? Talán így első hallásra inkább különös. Az idővel viszont szuggesztívvá váló és izgalmas játék a Smartegg, azaz az Okostojás nevet kapta. A háromdimenziós ügyességi labirintus a Washingtonban megrendezett játéktervező versenyen a legnagyobb elismerést, a Nob Yoshigahara díjat és ezzel együtt a világ figyelmét nyerte el.

Fiatal kíváncsiságFotó: Székely Ágnes

Fiatal kíváncsiság

Játék, designtermék vagy iparművészeti alkotás?

„2007 novemberében született a játék ötlete, és azonnal elkezdtem dolgozni a megvalósításon” – meséli Zagyvai András, a játék magyar tervezője, majd hozzáteszi: „Az elején nem is tudtuk igazán meghatározni az identitását ennek a terméknek.” Az Okostojás ugyanis nem csak játékként, hanem érzéki, kézbe fogható, formatervezett iparművészeti tárgyként is megállja a helyét. Ezt bizonyítja a washingtoni világversenyen való sikeres szereplés is, ami lényegében egy design megmérettetés a logikai játékokon belül. Bíztató jel volt, hogy még az eredményhirdetés előtt mindkét kiküldött tojást megvették: az egyiket a zsűri elnöke vásárolta meg gyűjteményébe, míg a másik az IPP-t életre hívó Jerry Slocumnak a múzeumába került. A magyar találmánnyal sikerült a világszabadalmi védettséget is megszerezni, ezzel elismerték az Okostojás újdonságerejét, egyediségét és nem mellékesen az ipari felhasználhatóságát is.

Gyakorlott mozdulatok Fotó: Székely Ágnes

Gyakorlott mozdulatok

Háromdimenziós ördöglakat

A Smartegg gyakorlatilag egy háromdimenziós ügyességi labirintusjáték, amelyen egy – a két végén gömbbel végződő – pálcát kell végigvezetni a tojás rétegeiben vágott utakon. A fokozatos nehézség a rétegek számától függ. Az egyszerűbb tojásváltozatok a kicsik számára is sikerélményt nyújtanak, segítségükkel pedig játszva fejleszthetik a kézügyességet, a logikus gondolkodást és térlátást. A többrétegű változatok már mozgó labirintust rejtenek magukban, a további utakkal és belső fészkekkel nehezített játékok még a nagy múltú matematikusoknak is komoly kihívást jelenthet.

„A pálcák tojásból való kijuttatásához komoly térlátásra és a belső rétegek memorizálására van szükség”– állítja a feltaláló, aki a játék első prototípusait gyermekeinek engedte először kipróbálni.

Hölgyek is türelmesen próbálták Fotó: Székely Ágnes

Hölgyek is türelmesen próbálták

Minden zsákutca előbbre visz

A Smarteggben egyedülálló módon csak egy jó útvonal van, a megoldás során pedig minden járatot fel kell használni, méghozzá a megfelelő sorrendben. A zsákutcáknak fontos szerepe van, ugyanis ezekbe bele kell mennünk és a megfelelő módon visszajönnünk ahhoz, hogy továbbléphessünk.

„Lényegében az egész életünk erről szól”– magyarázza a világsikerű magyar feltaláló. „Dinamikus környezetben élünk, amely állandóan változik. Ezekhez a változásokhoz folyamatosan alkalmazkodnunk kell, és döntéseket hoznunk – persze mindig megpróbáljuk a legmegfelelőbb döntést hozni, de sokszor zsákutcába kerülünk. Viszont ezek a negatív tapasztalatok is előre mozdítanak, ha pozitívan éljük meg.” Elvont értelemben a Smartegg is ezt az útkeresést mintázza: a dinamikus környezet maga a tojásban rejlik, és a döntések elé állító labirintusban elkerülhetetlenek a zsákutcák.

Egy a kiút Fotó: Székely Ágnes

Magyar céggel a világpiacra

A játék fejlesztése során magának az alkotónak is sikerült belekerülni pár zsákutcába, ahol olyan ötletek születtek, melyekből újabb játékok megalkotására kapott ihletett. Már prototípusok is készültek: Zagyvai András lelkesen dolgozik új ötletei továbbfejlesztésén, melyek legalább annyi értéket rejtenek magukban, mint a díjnyertes Okostojás, ami egyelőre még csak itthon kapható, de Japánból, Kanadából és Amerikából is felkeresték már a feltalálót. Ám ő mégis inkább magyar céget választana a termék világpiacra történő bevezetéséhez.

„Mindenképp szeretném, ha egy magyarországi cég menedzselné és finanszírozná a termék nemzetközi terjesztését, a gyártást és a forgalmazást. Úgy gondolom, hogy ma már itthon is vannak olyan szereplők a piacon, akik garantálni tudják a magas minőséget.”

András 2012-ben a Okostojással első magyarként nyerte meg a logikai játékok világversenyének számító IPP-t, 2013-ban pedig egy másik játékával, a Geapple-lel érdemelte ki ismét a zsűri nagydíját, ezzel véglegesen bekerült a világ legjobb játéktervezői közé.

http://mtro.hu/ajandek/okostojas-vilagsikeru-magyar-talalmany/

süti beállítások módosítása