Az építőjáték a legnépszerűbb a gyermekek körében - derül ki a családok játszási szokásait felmérő kutatásból. Vásárhelyi Kriszta gyerekpszichológus elmondta, hogy az építőjátékok mellett a szerepjátékok és a számítógépes játékok hangsúlyosak a fiatal korosztályok életében.
"Az építőjátékok azért annyira népszerűek, mert a gyermekek minden életkorban a saját ügyességi szintjüknek megfelelően tudnak építeni. Az egészen kicsi gyermekek is szeretnek kockákat egymásra rakosgatni és lerombolni, majd ahogy fejlődnek, szép fokozatosan eljutnak a komplexebb építmények felé" - mutatott rá a gyermekpszichológus.
Beszámolt arról, hogy a kutatás alapján nem lehetett hirtelen, nagy kanyargó változásokat látni a gyermekek játszási szokásaiban, hanem szép fokozatosan váltják fel egymást a játéktípusok.
Ebben a folyamatban szembeötlő változás az életkor növekedésével párhuzamosan a szerepjátszás csökkenése. Míg óvodáskor végéig ez domináns és nagyon jellemző játékforma, addig az iskoláskorban elkezd csökkenni a jelentősége. Ebben az időszakban a gyermekek jobban érdeklődni kezdenek a szabályjátékok, társasjátékok iránt.
A kamaszkor környékén pedig jelentősen megnő a számítógépes játékok iránti érdeklődés - tette hozzá Vásárhelyi Kriszta.
"Azt tapasztaltuk, hogy a szülők a gyermekek korának előrehaladtával mind kevésbé játszanak együtt a gyermekekkel, ami teljesen helyénvaló. Fontos ugyanakkor, hogy a szülők még kisebb korban megtanítsák a gyermekeket játszani" - hangsúlyozta a szakember.
"Ahhoz, hogy egy gyermek izgalmasan, tartalmasan tudja egy játékkal elfoglalni magát, igen fontos, hogy a szülő példát mutasson neki" - húzta alá a gyermekpszichológus. Jelezte: mindemellett ha a szülő együtt játszik a gyermekével, sokkal jobban megismerheti őt, bepillanthat a gondolataiba.
"Azt is nagyon fontosnak tartjuk, hogy egy-egy játék után a szülők beszéljék meg gyermekeikkel a tapasztalatokat, élményeket. Ez különösen a tévézésnél, számítógépezésnél lehet fontos, ahol olyan intenzívebb ingerek érhetik a gyermekeket, amelyeket nem olyan egyszerű feldolgozni" - magyarázta .
"De ha valami olyasmit tapasztal egy szülő, ami szokatlan egy játékban, akkor arról is lehet utána beszélgetni: mit és miért éppen úgy csinált a gyermek, menet közben fontos volt-e valami a számára, jólesett-e a játék" - fűzte hozzá Vásárhelyi Kriszta.
(inforadio.hu )