Az Európai Parlament (EP) kedden Strasbourgban túlnyomó többséggel megszavazta az uniós tagállamokkal kötött megállapodást az EU új, “hálózatfinanszírozási eszköznek” nevezett elkülönített pénzalapjáról, amelynek révén felgyorsulhat a legfontosabb európai közlekedési, távközlési és energetikai hálózatok kiépítése.
A hálózatfinanszírozási eszköz – 2011-es árfolyamon számolva – 29,3 milliárd euróból gazdálkodhat 2014 és 2020 között.
A hálózatfinanszírozási eszköz – 2011-es árfolyamon számolva – 29,3 milliárd euróból gazdálkodhat 2014 és 2020 között.
Az összegből 23,2 milliárd eurót a közlekedési ágazat számára kifejezetten a határoknál kialakult zsákutcák és szűkületek megszüntetésére, míg 5,12 milliárd eurót az energiainfrastruktúra modernizálására és bővítésére különítettek el, illetve az energiaellátás biztonságának növelésére szánnak. A maradék egymilliárd eurót a szélessávú távközlési hálózatok és a digitális szolgáltatások fejlesztésének ösztönzésére fordítják.
Az EP egyúttal elfogadta a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) fejlesztésének alapelveit is. E hálózat kiépítésének célja, hogy a legfontosabb európai városok és kikötők összekapcsolásával hatékony európai közúti, vasúti, légi és vízi közlekedési hálózat létesüljön.
MTI