Hétvégén ismeretlen elkövető, ismeretlen módon megrongálta Radnóti Miklós abdai szobrát. Mivel Radnótira eléggé rájárt a rúd ezen a hétvégén, az elkötelezett rettegők rögtön antiszemita terrorizmust kiáltottak. Furcsa, hogy nem akarták rögtön a nyakunkba varrni a dolgot.
Rövidesen kiderült azonban, hogy a meglehetősen hülye helyre elhelyezett szobrot (az emlékművet a Radnótinak vélelmezett holttest - biztosan egy verses kötet - megtalálásának helyszínétől jóval odébb állították fel, hogy kényelmesebb legyen megközelíteni, és jobban szem előtt legyen) egy kocsi döntötte ki, melyet a helyszíntől nem messze meg is találtak. A sofőrt még keresik. A hobbirettegők persze tovább fújják, hogy egy szélsőséges mercis rontott neki a szobornak, vagy, hogy izgalmasabb legyen, egy szélsőséges lopott egy mercit az akcióhoz.
Ha stílusosan egy összeesküvés-elmélettel akarunk kontrázni, akkor rávághatjuk, hogy szerintünk meg egy Mossad-ügynök rombolta le az emlékművet, hogy aztán nagy dérrel-durral újra állíthassák, esetleg egy még feltűnőbb helyre áthelyezve.
Ami tragikomikus, hogy egy ma tartott konferencián az evangélikus egyház képviselői csúnyán aláfutottak a labdának, és a "szoborrongálás" kapcsán buzgó antiszemitázásba fogtak. Donáth László evangélikus lelkész szerint "az elvesztett keresztény identitást pedig nem lehet pótolni zsidógyűlölettel".
Csepregi Zoltán, az Evangélikus Hittudományi Egyetem tanszékvezető tanára pedig Luther antiszemitizmusáról beszélt, bár az kérdés, mit akart ezzel mondani? Innen nézve viszont érthető miért beszélt Donáth elveszett keresztény identitásról?
Mert bizony ha Luther tanításától elfordultok, akkor értelemszerűen nem vagytok lutheránusok, azaz nem vagytok evangélikusok! Ha pedig a kereszténység védelme helyett Krisztus gyilkosait mentegetitek, nem vagytok keresztények!
Horváthi BélaNagy örömet okozott a liberális rétegnek miskolci csoportunk Megtisztulás Éjszakája alkalmából tartott akciója, ahol is egyebek mellett tűzre került egy Radnóti kötet is. Lehet rettegni, sipákolni, és a társadalmat riogatni. A tehetetlen, impotens, agyérelmeszes irigyeknek pedig okoskodni, elhatárolódni, és együtt nyüszíteni a zsidókkal.
Szenteljünk hát pár sort Radnótinak, akiről úgy tűnik, a Nem tudhatom című versén kívül mást nem nagyon szokás ismerni.
Először kezdjük ott, hogy "Radnótit" nem Radnótinak hívták. Glatter Miklósként látta meg a napvilágot, zsidó családból. A '30-as években nagyapjának szülőfaluja, Radnót után vette fel új nevét, ami végül hivatalosan Radnóczi lett. 1945-ben felesége kérvényezte ugyan, hogy a Radnóti nevet használhassa a hazatérő költő, aki azonban soha nem tért többé haza. (Alábbiakban az egyszerűség kedvéért maradunk a Radnóti névhasználatnál.)
Zsidóságát illetőleg, mint oly sokan, meghasonlott önmagával. Tiszta zsidó származása ellenére megtagadta zsidóságát (tehát a zsidók feleslegesen sipákolnak miatta, adott esetben meg is tagadta a szolidaritást), ami azonban mégis áthatotta életét. Nem csupán a korhelyzet szabta sorsát, de szellemiségét is. Művészetéből, lelkiségéből, mentalitásából az végig kisugárzott, megnyilvánult. Kezdve az emberi kapcsolatoktól a politikai orientálódásig.
Ahogy fajtársait általában, Radnótit is a baloldali szellemiség vonzott, a liberális és kommunista eszmékkel szimpatizált. A '20-as évek végén már kapcsolatba került a baloldali munkásmozgalmakkal (hazaiakkal és külföldiekkel egyaránt, köztük illegális kommunista szerveződésekkel is) ami korabeli verseiből is visszaköszön.
Alapító tagja a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma elnevezésű baloldali diákcsoportnak. A nyomozó szervek látőkörébe is kerül, mint társadalomra veszélyes, baloldali elem. Felesége, Gyarmati Fanni (szintén zsidó) nála is aktívabb kommunista. Bár az adott társaságtól (Rajk Lászlóék) inti feleségét, de nem az eszmeiség, hanem a társaság miatt. "...így néznek ki a mi kommunistáink", de "az igazi robbanó elemek hallgatnak most”. Féltestvére, Erdélyi Ágnes szintén buzgó kommunista aktivista volt.
1931-ben megjelent verseskötete miatt eljárás indult ellene, szemérem elleni vétség és vallás elleni kihágás vádakkal. Kis híján József Attila sorsára jutott, történetesen épp Horger Antal tanár úr kezdeményezett ügyében eljárást a szegedi egyetemen. (Megjegyezzük, József Attilát sem ok nélkül tanácsolta el, tehát Horger Antal nyelvész, tanár - az utókor szabványhoz igazodó emlékezete ellenére - nem egy negatív hős.)
A harmincas évek elején többször járt Párizsban, ahol a liberális eszmék mellett a Francia Kommunista Párttal is kapcsolatba került. Itthon szintén hasonló (zsidó, liberális, kommunista) társaságot tud maga körül, együtt ismerkednek a bolsevizmus eszméivel. "Világképem kialakulására nagy hatással volt Marx műve."
1933-ban megjelenő Lábadozó szél című kötetének címlapja kifejezetten marxista ihletésű grafikával jelenik meg. Ez a kötet sok kritikát kapott, többek között Babits Mihálytól. Babitsnak egyebek mellett az az erőltetett népiesség ütötte meg a szemét, ami olyannyira jellemző a magyarnak lenni akaró zsidókra. (Ezt a harsány műmagyarságot szemlélteti Móricz Úri muri című könyve is.)
Radnóti jellemző, vérmes zsidó stílusban válaszol.
"Ó, emberek! Babitsnak torkát
Fojtsa füstként e boldog ének
és pöttyentsen fejére
fán rejtező madár."
Prózában, szintén Babitsról:
"Szitává kéne lőni ezt a rohadt diktátort, ezt az idegbeteg átkot a magyar irodalom testén."
Bizony ezek a gyöngyszemek is ott vannak a Nem tudhatom vers mellett!
Radnóti állásfoglalásait folyamatosan a baloldali szellem hatja át. Elsiratja a perverz, zsidó Freudot, a homoszexuális kommunista García Lorcát, és támogatja a spanyol köztársasági terroristák vérengzését.
"De jönnek új hadak, ha kell a semmiből,
akár a vad forgószelek
sebzett földekről és a bányák
mélyéről induló sereg.
Népek kiáltják sorsodat, szabadság!"
(Hispánia, Hispánia című versből.)
És az "új hadak" a "szabadság" nevében országokat forgatnak fel, embereket gyilkolnak halomra, nőket erőszakolnak, és kitűzik a Radnóti által is lobogtatott vörös rongyot!
Beszélhetnénk még liberális magánéletéről, felesége tudtával és orra előtt folytatott - és tőle megértést váró - kicsapongásairól, és egyebekről. De talán ennyi elég, hogy a laikusok megértsék, vagy legalább kapiskálják, miért kerül az idealista, istenhívő, antibolsevista hazafiak tisztító tüzére Radnóti? Hát nem a "Nem tudhatom" vers miatt!
De zárásként ejtsünk szót az elsiratott, hazafias Radnóti versről is! Mert a dolgozókról és "bűntelen költőkről" (akik a vörös veszedelmet támogatták és kívánták hazánkra) értekező vers hazafisága is erősen megkérdőjelezhető, a negédesen szép bevezető szakasz után következő, "sötét pincékbe bújva" a békét váró sorokat tekintve. Nem kell részletezni, hogy a baloldali zsidók által várt vörös felszabadulást mit hozott - és mit vitt le a pincékbe? Nektek ez hazafias - nekünk nem!
Horváthi Béla