Égi édesanyánk könnyező figyelmeztetése után következik a Nagy Figyelmeztetés, majd 100 nap olyan keresztényüldözés, amilyen még nem volt a világon, aztán elragadtatva a 4 év alattiak és a mennybe tartozók, a többiek haladnak az utolsó ütközet felé

Armageddon nyomában

Armageddon nyomában

Merkel idegen szíve vagy az ellenfél középső ujja?

2013. szeptember 21. - Andre Lowoa

A német választások nagy kérdése, hogy Angela Merkel titokban a belgáknak dolgozik-e. Miért mutatott be címlapon az ellenzék vezére? És vajon az euroszkeptikusoknak terem babér? A német koalíciós tippmix eredményére vasárnap estig kell várni.

A német választási kampány - amely vasárnap ér a végéhez - a kéztartások csatájává változott. Angela Merkel kancellárról mindenki tudja, hogy állandóan gyémánt formában összezárva tartja a kezét, és ezt annyira jó szimbólumnak gondolták pártja, a CDU kampányfelelősei, hogy az ország egyik legnagyobb választási plakátjára (egy 70-szer 20 méteres molinóra a berlini főpályaudvaron) is ezt tették.

Merkel egészen praktikus okból kapott rá a védjegyévé vált kéztartásra: valaha nem tudott mit kezdeni a kezeivel a beszédek közben, ezért kitalálta ezt a formát, ami szimmetrikus és egyben felemeli a vállat, javítja a tartást. A kampányban viszont a gyémántforma a kiszámíthatóság és a stabilitás szimbólumává vált.

Angela Merkel jellegzetes kéztartása egy óriásplakáton

Forrás: AFP/Johannes Eisele

A fő ellenfél, Peer Steinbrück csapata hatásos választ talált ki: egyszerűen bemutatott a Süddeutsche Zeitung címlapján. Steinbrück a dinamizmust és a szókimondást akarja képviselni a kampányban, ebbe illeszkedik a középső ujja is. A fotó az újság hétvégi magazinjában jelent meg egy riportsorozat részeként, amelyben híres németek szavak helyett gesztusokkal felelnek a kérdésekre, és a magazinban szöveg helyett az elmutogatott válaszokról készített felvételek jelentek meg.

Steinbrückék nem viccelnek, igazából nincs sok vesztenivalójuk, csak nyerhetnek, ha mindent bevállalnak a szeptember 22-i választások előtt. A kancellár-jelölt a bemutatós fotó mellett is minden lehetőséget megragadott a szereplésre.

Peer Steinbrück autogramot oszt egy kampányrendezvényen

Forrás: AFP/Christian Charisius

"Ön egy olyan szalagcímet szeretne, ami arról szól, hogy Steinbrück nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy…, hát, Steinbrück nem zárja ki annak a lehetőségét, hogy kutyakaját egyen" - reagált Peer Steinbrück, a német szociáldemokraták kancellárjelöltje egy provokatív újságírói kérdésre az egyik sajtótájékoztatón. Az "Egyenes beszéd" szlogennel kampányoló politikussal máskor is előfordult az, hogy ami a szívén, az a száján. Egyszer például azt mondta - a kispénzű szavazók nem éppen nagy örömére -, hogy nem fizetne öt eurónál kevesebbet egy palack vörösborért.

A közvélemény-kutatási adatokból és a múlt hétvégi bajorországi választásokból nagyjából ki lehet matekozni, hogy melyik párt hogyan fog szerepelni. Bajorországban a Merkel kormányának nagy részét adó konzervatív CSU ismét abszolút többséget szerzett, de a liberális FDP - amely szintén tagja a mostani kormánynak - kiesett a müncheni parlamentből. A Steinbrück mögött álló szociáldemokrata SPD ugyan tudott erősödni egy kicsit, de ahhoz, hogy megszerezze a vezetést, nem eléggé.

A német pártok népszerűsége

A két nagy párt lefutottnak tűnő párharcán túl nagyjából az a választások fő kérdése, hogy Angela Merkel pártszövetsége kivel tud kormányozni az elkövetkezendő négy évben. Jelenlegi koalíciós partnere, a liberális FDP ugyanis totálisan lenullázta magát, és örülhetnek, ha nem esnek ki a Bundestagból. Mivel 1957 óta nem fordult elő olyan a német politikában, hogy egy párt abszolút többséget tudott volna szerezni a Bundestagban, és ez most sem valószínű, így a koalíciós tippjáték a német közélet legjobb elfoglaltsága.

A jelenlegi kutatási adatok szerint a nagykoalícióra van a legnagyobb esély, de lehet akár olyan koalíció is, amelyben a CDU/CSU mellett a liberálisok és a zöldek vennének részt. Bár kicsi rá az esély, de az is lehetséges például, hogy olyan szövetség alakul, amelyet a németek pizza-koalíciónak neveznek. Ez konzervatív és zöld együttműködést jelent, és azért hívják így, mert még a kilencvenes években a két párt szervezetei rendszeresen egy pizzériában tartottak megbeszéléseket. Merkel biztosan nem túl lelkes a gondolattól, hogy ilyen koalíció alakuljon: korábban kijelentette, hogy kizártnak tartja, hogy még ebben az évszázadban létrejöjjön ilyen együttműködés.

Merkel elrontotta a német zászlót

Ez a választási kampány nem sokat borzolta a kedélyeket, a szeptember eleji tévévita legemlékezetesebb mozzanata Angela Merkel nyaklánca volt. Merkelen egy nagyon ízléses piros-sárga-fekete nyakék volt, ami az elképzelése szerint a német nemzeti trikolor színeit akarta utánozni. Viszont sajnos rossz sorrendben, úgyhogy a belga zászlót képezte le. Azért sokaknak így is tetszett, mert a Twitteren már saját rajongótábora lett az ékszernek.

Egy, a kormánytag CSU-tól jött ötlet váltott ki ezen kívül kisebb botrányt. A külföldiek számára fizetőssé tették volna a német autópályákat - ez egész Eurpát érintette volna, hiszen Németország autopáyái nehezen kikerülhetőek a kontinensen. Merkel és a CDU viszont hamar lehurrogta az ötletet. A többi szakpolitikai kérdés nem ugrotta át a németek ingerküszöbét - a pártok programjai amúgy is nagyon hasonlítanak egymáshoz -, pedig ígérgetni mindenki megpróbált. Merkel például az anyai nyugdíjat emelné, ami a kétgyerekes anyukáknak jár, míg Steinbrück bevezetné a minimálbért. Németország ugyanis azon kevés európai országok egyike, ahol nincs minimálbér.

A nagy pártok kampányfilmjeit végignézve, még annak is lejön, hogy milyenek az egyes jelöltek, aki egy szót nem beszél németül. Angela Merkel például maga a megtestesült magabiztosság és nyugodtság, míg az SPD filmjeinek középpontjában, nem túl kreatív módon, a panaszkodó kétkezi munkás választók állnak. A CDU bárgyú kampánydalának viszont még magyar vonatkozása is van, ugyanis a dal szerzője a magyar származású Leslie Mandoki. A legjobb filmet a német fémmunkás szakszervezet csinálta: mókás videójukkal a passzív németeket próbálják a szavazófülkékbe csábítani.

A német választásokon egyre jobb eredményt elérő szélsőbaloldali párt, a Linke most először veszthet népszerűségéből. Bár 2009-ben a tomboló világgazdasági válságnak köszönhetően többen voltak a radikális változásokra vágyók és így a párt 12 százalékot tudott elérni, most legfeljebb 8-9 százalékra telik majd tőle. A bázis továbbra is a keletnémet terület, maga a pártvezető, Gregor Gysi is idevalósi - sőt, állítólag valaha a Stasinak is dolgozott. Az ilyenek miatt van a Linke gyakorlatilag karanténban a német politikában.

A választás egyik legizgalmasabb fordulata az lehet, ha a német politikában eddig tabuként kezelt euroszkeptikus párt, az Alternatíva Németországnak (AfD) bejut a Bundestagba. A pártot kevesebb, mint egy éve alapította a közgazdász Bernd Lucke egy nem túl bonyolult programmal: felszámolná az eurózónát, visszatérne a márkához és csökkentené az európai központosítást.

Bernd Lucke, az AfD vezetője

Forrás: AFP/DPA/Ingo Wagner
Egészen alacsony részvétel esetén pedig még akár arra is lehet esély, hogy a kicsi de lelkes Kalózpárt bejusson a Bundestagba. A párt célja, hogy még szabadabbá tegye az internetet, eltörölje a kormányzati kontrollt a digitális szférában. Emellett szeretnének például garantált alapjövedelmet is, mindenkinek.


http://www.origo.hu/nagyvilag/20130919-kampanyelozetes-a-2013-as-nemet-valasztasokhoz.html


MINDKETTŐ UGYANNAK A KUTYÁNAK A KÖLYKE



süti beállítások módosítása