Káosz, – etikátlanság – és „ügyfélbarát” – alapállás a gázszolgáltatóknál
- Foghegyről kioktatás – Hazudozás – Hamis számlák – Lenyelt és vissza nem fizetett túlfizetések – Könyvelési káosz – És egy gyöngyszem: Fizetési felszólítás, számla nélkül! – Végül a csattanó; az 1 milliárdos fizetési felszólítás…
…”A számlájukban feltüntetett tételeken csak akkor tudok elmenni, ha leteszem a földre…”
Akiket meglepne, hogy jelen összeállításunk a Kék rovatunkban kapott helyet, azok számára elmondjuk, hogy mivel eddig nem foglalkoztunk célirányosan a fogyasztóvédelemmel, ezért nem terveztünk ilyen rovatot, azonban úgy véljük, hogy az alábbi, csokorba szedett olvasói tapasztalat nagyon is jól illik a Kék rovatunkba.
Több olvasónk, már régóta hadiállapotban áll különböző külhoni multi „szolgáltatókkal”, melyek a magyarokon ugyanúgy élősködnek, – mint a hazánkat immáron több mint húsz éve fosztogató, külföldi tulajdonú bankok.
Az alábbiakban részleteket közlünk ügyfél panaszokból, ami híven tükrözi a Főgáz, a Tigáz, és más gázszolgáltatók által képviselt színvonalat, és gyakorlatot, amely az ügyfél félrevezetésére, kifosztására és felbosszantására tökéletesen alkalmas.
Először is lássunk az „ügyfélbarát” és „etikus” hozzáállásról két élményt
…”Az ügyintézés során meglehetősen felháborító elbánásban részesültem. Kelletlen ügyintézőjük, annak ellenére, hogy kezébe adtam a banki utalást igazoló számlakivonatot, először még utána sem akart nézni, hogy mikor kapták meg, és hová könyvelték az összeget. Majd foghegyről kioktatott, hogy rossz bankszámlaszámra utaltam, vagy rossz ügyfélkódra. Javasoltam, nézze meg a kezében lévő kivonatot, mert azon látszik, hogy nemcsak hogy jó számra utaltam az összeget, hanem a közleményben is korrekten adtam meg az ügyfélkódot. Ezután a számítógépéhez fordult, és nem szólt semmit, én várakoztam egy ideig nyugalommal, de mintegy 5 perc elteltével megkérdeztem, hogy akkor most mire várunk még? Válasza az volt, hogy akkor most azt akarom, hogy utánanézzen? Mondtam, természetesen, hiszen azért jöttem. Ezt követően ismét a gépéhez fordult, és közölte nem találja. Pont. Miután egy ideig hiába vártam a folytatásra, megkérdeztem, hogy akkor most mi lesz? Válasza: majd utánanéz és 10 napon belül értesít. Elnézéskérés semmi! A címemet tudta, a telefonszámomat megadtam.
Jó nagy átverés volt az egész, mert értesítés mind a mai napig nem érkezett sem telefonhívás, sem levél formájában.”
…”Mikor rátértünk a bediktálás alapján történő számlakiállítás rendezésére, az “ügyintéző” a számítógépébe temetkezett, jó 15 percre, anélkül, hogy tájékoztatott volna, minket, hogy mi is történik.
És ekkor ért minket a meglepetés, melyen láthatóan remekül szórakozott az ügyintézőjük.
Ugyanis kárörvendő vigyorral a képén a kezünkbe nyomott két számlát.
Közel százezer forintról, azzal, hogy akkor ezt most itt helyben fizessük ki. Az egyikből az derült ki, hogy egyszerre 160 ezer forintos tartozásunk lett, holott addigra már minden számlánk ki volt fizetve.
Miután meglepetésből magunkhoz tértünk érdeklődtünk, hogy mivel 4 hónappal ezelőtt rendeztünk minden elmaradást, akkor most ez a két számla mi alapján készült, közölte, hogy ezek a számlák az óraállás különbsége miatt vannak, (mármint az általuk becsült, és amúgy rendszeresen évente le is olvasott óraállások alapján) valamint a késve fizetett összegek kamatai. (amit egyébként több évre visszamenőleg szedett össze a 2 forintos tételektől a 200 Ft-os tételekig). Durván 1200m3 gázfogyasztást számolt ki, vagyis az eltelt 4 hónapra a közel az egész éves beállított fogyasztást számolta…”
Most jöjjön a gázszolgáltatók által megvalósított káoszról néhány „csemege”
…”Úgy tapasztaltam, hogy a Főgáz össze-vissza könyvel, az egyik fogyasztási helyről a másikra. Ez teljességgel áttekinthetetlenné teszi számomra (sőt, – mint kiderült – a Főgáz számára is!) a számlázás menetét, a számlák és azok lekönyvelésének követhetőségét.”
…”A túlfizetésemet rákönyvelték egy másik fogyasztási helyre kibocsájtott számlára.”
…”Ezért ez a 13.730Ft így vagy úgy de „lógó” tételként kellett, hogy megmaradjon a továbbiakban. Mert sem időszaki befizetésként, sem rész-számla értékként nem tüntették fel egyetlen korábbi számlájukban sem. Kérdésem, hogy akkor végül is melyik számlában realizálták ezt a „lógó” összeget?”
…”A késedelmi kamatokra jogszerűtlenül 9 évre visszamenőleg! nagy hirtelen egy számlát küldtek, ezt a számlát reklamációmig nem vizsgálták felül, és nem is vonták vissza. Amikor törölték, akkor viszont a pénzt nem küldték vissza, hanem átkönyvelték valami más fogyasztási helyre, melyről szintén nem tájékoztattak!”
…”Szeretném tájékoztatni, hogy Steidl úr az általa küldött levélben melyhez csekket is mellékelt arról informált, hogy folyószámlához tartozó kintlévőség 4.530Ft, amit befizettem, januárban, s amelyet feltehetőleg ismét téves folyószámlára könyveltek.”
…“Össze-vissza változtatják a befizetési időpontot, ugyanakkor a bediktálási időpontjában rugalmatlanok (adott határidőn kívüli bediktálást egyáltalán nem vesznek figyelembe még a következő hónapban sem) a fizetési határidőket viszont akár 27 nap különbséggel határozzák meg. Ezzel eleve generálják a késedelmes fizetést egy banki állandó megbízásos utalás esetén, mely mindig a hónap ugyanazon napján történik.”
…”A kiállított sztrono számlák jó nagy mínusz összegekről szólnak, azonban ezeket a negatív számlákat visszafizetés sosem követte. Feltehetőleg a könyvelésük egyenlegbe hozása volt a cél, míg a pénzt pedig „elfelejtették” visszautalni.”
…“Most sem vették figyelembe a leadott óra állást, hanem a megelőző, óraállással kalkuláltak, ahogy a februári számlában is! Így viszont 0m3 fogyasztással kellett volna számolniuk, és nem 198m3-el! Ebben a hónapban túlszámlázták a fogyasztást.”
…”Összeadva, az önök által leszámlázott fogyasztás és tényleges óra állás alapján általam bejelentett fogyasztás LÉNYEGESEN, majd 2.000m3-el eltér egymástól.”
…”Ebben a számlában 14.220-as óraállással számoltak, de én ilyen óraállást sosem diktáltam Önöknek, ezt honnan szedték?”
…”A május havi számlán 174.192 Ft hátralékot tartottak nyilván, de nem tudom megállapítani, hogy ezt miből és hogyan találták ki.”
….”A számla összege 10.715 Ft-ként lett feltüntetve és 21.650 Ft-ot le is mínuszoltak, de ezt az összeget, sehol sem találom, és ilyen összeget nem fizettem önöknek. Ezt honnan vették?”
…”Ráadásul időszaki beérkezésként 48.000 Ft-ot is feltüntettek, amiről szintén nem tudom megállapítani, hogy milyen befizetéseket számítottak bele.”
…”Bár a csekk „érvénytelen” összegről volt kitöltve, vagyis nem tartalmazott pénzösszeget, egyenlegként mégis 11.690 Ft tartozást hoztak 05. 25-i időponttal, pedig eddigre a 22.070 Ft-ot már 05. 09-én befizettem, tehát ezt már meg kellett kapniuk, de ennek a nyomát sem találom a számlájukban. Az ott negatív előjelű tételek ezzel nem egyeznek.”
…”Érvénytelen” összegről kiállított csekket küldtek ismét, és 136.180Ft-ot jeleztek időszaki befizetésként. Ám a számla kiállításáig már minden korábbi csekket kifizettem. Új egyenlegként meg 12.440 Ft-ot számoltak. Ezt hogy sikerült kihozni?”
…’A 8. és 11. hónapra elfelejtettek számlát küldeni, ahogy a sztorno számlákat sem küldték meg. Csak fizetési felszólítást! Ezért erre a számlára késedelmi kamatot felszámítani nem csak etikátlan, de jogszerűtlen is volt, másrészt azt sem tudom, hogy milyen óraállással és fogyasztással számoltak. De az nyilván ki fog derülni, amint megküldik a számlát.”
…”Az októberi számlában lenullázódott minden. Ami végre jó lenne, csakhogy az Önöknél uralkodó káosz miatt egy csomó felsorolt számlatétel eredetét nem tudom beazonosítani”
…”E tapasztalatokon okulva, a jövőre nézve megtettem a szükséges lépéseket a gázfogyasztás számlázásával megbíztam a T-Home-ot. Szeretném, ha úgy kerülne át a számlázás ügyintézése a T-Home-hoz, hogy ne kelljen a továbbiakban visszamenőleg is reklamációval foglalkoznunk.”
…”A számlájukban feltüntetett tételeken csak akkor tudok elmenni, ha leteszem a földre…”
Ezek után pedig itt a csattanó:
A Főgáz kiszámlázta egyik ügyfelének, – tán az egész ország évi gázfogyasztásának megfelelő összeget, – egész pontosan: 1.000.007.785Ft-ot, – mint tartozást! Az ügyfél, – ahogy írja, – nem céges, hanem egyszerű lakossági fogyasztó, s nem érti a dolgot.
Nos, mi sem!
Reméljük, a gázszolgáltató nem fogja ennek ürügyén elárvereztetni mindenüket.
Szegedi Bori – Szabad Riport Tudósító Iroda
A szerkesztő utólagos megjegyzése: Úgy látszik, egyre jobban vérszemet kapnak a fosztogatásban! - 2 éve még csak százezreket követeltek a lakossági ügyfelektől…
Kapcsolódó anyag, a dehir.hu-ról: Százezres gázszámlákat kaptak a Főgáz debreceni ügyfelei