A legnagyobb kamionok kilométerenként akár 130 forintot is fizethetnek július 1-jétől a magyar autópályák használatáért. A tervek szerint a korábbi elképzeléseknél több út használatért kell majd fizetniük a 3,5 tonnánál nagyobb autók után.
A díjköteles úthálózat hossza 6513 kilométer lesz a tervek szerint, míg a korábbi elképzelések azzal számoltak, hogy 6318 kilométernyi úton kell majd díjat fizetniük a fuvarozóknak – tudta meg a Népszabadság.
Az öreg autók után kell a legtöbbet fizetni
A lap szerint a készülő tervezet alapján az egyik legdrágább rendszer lesz a magyar. A Népszabadság úgy tudja, hogy a használatarányos díjfizetésre kötelezett legkisebb, kéttengelyes tehergépkocsik például július 1-jétől a gyorsforgalmi utakon 49,9 forintot, a főutakon 21,23 forintot fizetnek majd kilométerenként.
A nagyobb, háromtengelyesek kilométerdíja a sztrádákon 70,02 forint, a főúton pedig 36,75 forint lesz. A legtöbbet azonban a nagy teherautók és a kamionok tulajdonosai fizetnek majd. Ezek után ugyanis kilométerenként 108,38 forintot fizethetnek az autópályákon, 67,6 forintot a főutakon.
Differenciálják a költségeket
A napilap szerint a tarifatáblázatban szereplő alapdíjak kizárólag az Euro II-es környezetvédelmi besorolású tehergépkocsikra vonatkoznak majd. Az ennél korszerűbbek 0,8, vagy 0,85-szörösét fizetik a díjnak, a mérettől függően. Ugyanakkor a korszerűtlen, vagyis a környezetet jobban szennyező teherautó-tulajdonosok többet fizethetnek. A díjat 1,15, illetve 1,2-es szorzóval kell számolni az alapdíjból.
Vagyis – a lap szerint – a kényszerűségből még mindig régi, mondjuk kéttengelyes kelet-európai teherautókat használó fuvarosok a főutakon 24,4 forintot, a sztrádákon 57,4 forintot szurkolhatnak le minden megtett kilométerért. Ha pedig netán járművük után pótkocsit kapcsolnak, és így mindjárt négytengelyesnek számítanak, a főúti kilométerdíj azonnal 81,12 forintra, az autópályadíj kilométerenként 130 forintra ugorhat.
A megszabott kilométerdíjak bruttó összegek, így a forgalmi adót a fuvarosok elszámolhatják, esetleg visszaigényelhetik. Csakhogy a megrendelőik általában hatvannapos fizetési határidőt kötnek ki, a fuvarosok az útdíjakat áfával együtt kénytelenek lesznek akár két hónapra előre megfinanszírozni.
(privatbankar)