A reggeli órákban egy fuvaros barátommal beszélgettem. A szokásos baráti érdeklődések után hamarosan a tárgyra is tért, ami a legjobban nyomta a szívét. Július elsején visszaadja az ipart. Húsz éve magánvállalkozó. Két teherautója, és két autószállító tréleres kamionja van.
Az ipar visszaadásának oka az e-útdíj, amit a kormány július elsején akar bevezetni. "Három alkalmazottammal már közöltem, hogy július elsejével keressenek új munkahelyet, a teherautók és a két kamion pedig megy fel a nemzetközi kereskedőoldalakra. Itt nem e-útdíj bevétel lesz, hanem több ezer munkanélküli fuvaros" - mondta.
A két autótréler szerződésben van, és a Budapest - Győr útvonalon minden nap fordulnak egy fuvart, mind a két kamion. Egy kamion éves autópálya matricája 180 000 forint. Most jön furkósbot. A bejelentett díj mértéke, és a futott kilométerek alapján tudod mennyit kell egy autó után befizetnem egy évre? - kérdezte. A dupláját, gondolom - válaszoltam. "Aha, 6 millió négyszázezer forintot!"
Egy pillanatig nem is értettem. Hat milliót? Ez vicc? Nem az! A kormány 14 milliárdot akar az év végéig a fuvarosokból kivasalni. Csak hogy maga a fuvarozás már így sem olcsó, és ezt senki nem fogja kifizetni. Ez képtelenség - mondtam. Pedig egyszerű. A kormány a kamionokra 85 forint /kilométert állapított meg. Ez a hivatalos, bejelentett adat. Egy budapesti út oda-vissza 300 km. Az 25 500 forint. Szorozd meg 250 nappal. 6 375 000. - Ezt kell befizetni egy autó után. Szerinted ezt ki fogja kifizetni? Senki az ég világon.
Valakire csak ráterhelik, egyértelműen a végfelhasználóra. Vagyis brutális áremelkedés lesz július elsejétől. Mert nincs fuvaros, kereskedő cég, amelyik ezt lenyelje. Ráterhelik a végfelhasználóra.
Mindent agyon adóztatnak. Nincs olyan szegmens vagy terület, amit ne adóztatnának agyon. Illetve van. Ha egymilliárdos vagyont akar valaki örökösökre hagyni, nekik nem kell fizetni örökösödési illetéket. Mert a Fidesz ilyen kegyes, hogy a milliárdosoknak nem kell fizetni a milliárdok után semmit. Persze nem szomorkodunk, mivel mi úgysem fuvaroztatunk semmit, és minden ilyen intézkedés egy szeg a rendszer koporsójába. Ami már döglötten fekszik a koporsójában, csak még egy kicsit maszkírozzák, hogy a sok birka ne lássa meg. Ezekkel a népnyúzásokkal pedig egyre közelebb hozzák az elkerülhetetlent.
Kemény Gábor